Понеділок
2024-12-23
6:02 AM
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт вчителя фізики Лисогор Віри Павлівни
Головна Реєстрація Вхід
Форми організації навчального процесу з фізики »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

 

Форми організації навчального процесу з фізики

 

План

  1. Основні форми організації навчальних занять з фізики.
  2. Урок  ―  основна форма організації навчальних занять.
  3. Методика проведення інших форм організації.

 

1. Якісна  організація  навчального  процесу  з  фізики  визначає високу  ефективність  навчального  процесу.Правильний вибір тих чи інших організаційних форм дозволяв найефективніше реалізувати основні завдання навчально-виховного процесу.

У практиці роботи вчителів фізики встановилася певна система форм організації  навчального  процесу:

·       уроки,

·       семінари,

·       конференції,

·       лекції,

·       практикуми,

·       екскурсії,

·       факультативи.

Вибір тієї чи іншої форми організації здійснюється на основі врахування різних обставин та умов:

·       тема  заняття,

·       мета  заняття,

·       вік  учнів,

·       кваліфікація  вчителя,

·       рівень  розвитку  учнів,

·       рівень  устаткування  кабінету.

Оскільки завдання вчителя досить складні і, як правило, мають комплексний характер, то часто різні форми організації об'єднуються в межах однієї переважаючої форми (урок-екскурсія, .семінар з практикумом і т.п.). Можливе об'єднання елементів різних форм. Частота застосування різних форм організації не однакова. Найбільш поширеною формою організації навчальних занять є урок.

 

2.  Урок  ―  це  така  форма  організації  навчальної  роботи,  при  якій навчальний  процес  обмежується  в часі (45 хв.), у території (клас, кабінет),  в  об'ємі  навчального  матеріалу  (тематичний план).

У кожному уроці є переважаюча дидактична мета, яка визначає тип і структуру уроку.

Найпоширеніша  система  класифікації  уроків:

·       урок вивчення нового матеріалу; 

·       урок застосування знань на практиці; 

·       урок закріплення і повторення навчального матеріалу; 

·       урок контролю і обліку знань; 

·       комбінований урок. 

Правильний вибір типу уроку сприяє ефективнішій реалізації основної дидактичної мети уроку.

 

Орієнтовна  структура  різних  типів  уроків

  1. Урок  вивчення  нового  матеріалу:

·       Вступні вправи учнів. Учитель з'ясовує ступінь готовності учнів до уроку. Учні активізують свої знання, необхідні для даного уроку.

·       Актуалізація знань учнів, створення проблемної ситуації, необхідної для даного уроку.

·       Дослідження проблеми відомими засобами.

·       Підведення підсумків і формулювання висновків.

·       Вправи на застосування здобутих знань, закріплення знань.

·       Домашнє завдання.

  1. Урок  застосування  знань  на  практиці:

·       Вступні вправи.

·       Практичні вправи учнів з нової теми.

·       Узагальнення.

·       Домашнє завдання.

  1. Урок  закріплення  і  повторення  навчального  матеріалу:

·       Аналіз окремих фізичних явищ і законів за темою, що повторюється.

·       Реферати або повідомлення учнів. Обговорення.

·       Узагальнення.

·        Домашнє завдання.

  1. Урок  контролю  і  обліку  знань:

·       Коротке повторення для актуалізації знань учнів і інструктаж учителя.

·       Самостійне виконання учнями контрольних завдань.

·       Оцінювання роботи учнів.

  1. Комбінований  урок:

·       Перевірка домашнього завдання.

·       Актуалізація опорних знань учнів.

·       Подача нового матеріалу.

·       Закріплення.

·       Домашнє завдання.

Останнім часом дуже зріс інтерес учителів до нових організаційних форм і структур уроків. Рух учителів-новаторів виник саме на цій основі.

З'явилися нові типи уроків, основне завдання яких  ―  активізація пізнавальної діяльності учнів:

·       уроки  занурення,

·       уроки  взаємонавчання,

·       уроки  "ділові ігри",

·       уроки – змагання,

·       уроки – консультації,

·       уроки  творчості  учнів,

·       уроки – твори,

·       комп'ютерні  уроки

·       фізичні  аукціони  і  т. п.

У наведеній типізації уроків важко знайти певну генералізуючу ознаку. У ній відображене лише те, що вважається в цьому уроці новаторським. Усі напрацювання вчителів-новаторів потребують детального опрацювання і узагальнення. Не виключено, що більшість з цих уроків можна описати відповідно до існуючої системи класифікації і дидактичних правил.

 

3.                    У системі роботи вчителів фізики використовуються також організаційні форми, які не мають ознак уроків. Вони збільшують можливості вчителя для маневру, розширення арсеналу навчальної роботи.

·       Семінари. Учні готуються за заздалегідь складеним планом, опрацьовуючи різні літературні джерела. На занятті вони мають можливість не тільки викласти суть того чи іншого питання, але й співставити виклад його в різних статтях, висловити свої думки і погляди. Це сприяє розвитку інтелектуального потенціалу учнів, формуванню вмінь і навичок роботи з літературними джерелами.

·       Конференції. Форма, схожа з семінарами, але суттєво відмінна своєю масовістю і широтою проблеми. Конференція готується заздалегідь за складеним вчителем планом. Одночасно ведетеся агітаційна робота, випускаються інформаційні матеріали.

·       Практикуми.

·       Екскурсії.

·       Факультативи.

Співпадіння  назв  деяких  форм  організації і методів навчання свідчить про необхідність  подальшого  більш  глибокого  вивчення  цього  питання.

 

Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Official Blog
  • uCoz Community
  • FAQ
  • Textbook