Форми організації навчального процесу з фізики
1. Якісна організація навчального процесу з фізики визначає високу ефективність навчального процесу.Правильний вибір тих чи інших організаційних форм дозволяв найефективніше реалізувати основні завдання навчально-виховного процесу. У практиці роботи вчителів фізики встановилася певна система форм організації навчального процесу: · уроки, · семінари, · конференції, · лекції, · практикуми, · екскурсії, · факультативи. Вибір тієї чи іншої форми організації здійснюється на основі врахування різних обставин та умов: · тема заняття, · мета заняття, · вік учнів, · кваліфікація вчителя, · рівень розвитку учнів, · рівень устаткування кабінету. Оскільки завдання вчителя досить складні і, як правило, мають комплексний характер, то часто різні форми організації об'єднуються в межах однієї переважаючої форми (урок-екскурсія, .семінар з практикумом і т.п.). Можливе об'єднання елементів різних форм. Частота застосування різних форм організації не однакова. Найбільш поширеною формою організації навчальних занять є урок.
2. Урок ― це така форма організації навчальної роботи, при якій навчальний процес обмежується в часі (45 хв.), у території (клас, кабінет), в об'ємі навчального матеріалу (тематичний план). У кожному уроці є переважаюча дидактична мета, яка визначає тип і структуру уроку. Найпоширеніша система класифікації уроків: · урок вивчення нового матеріалу; · урок застосування знань на практиці; · урок закріплення і повторення навчального матеріалу; · урок контролю і обліку знань; · комбінований урок. Правильний вибір типу уроку сприяє ефективнішій реалізації основної дидактичної мети уроку.
Орієнтовна структура різних типів уроків
· Вступні вправи учнів. Учитель з'ясовує ступінь готовності учнів до уроку. Учні активізують свої знання, необхідні для даного уроку. · Актуалізація знань учнів, створення проблемної ситуації, необхідної для даного уроку. · Дослідження проблеми відомими засобами. · Підведення підсумків і формулювання висновків. · Вправи на застосування здобутих знань, закріплення знань. · Домашнє завдання.
· Вступні вправи. · Практичні вправи учнів з нової теми. · Узагальнення. · Домашнє завдання.
· Аналіз окремих фізичних явищ і законів за темою, що повторюється. · Реферати або повідомлення учнів. Обговорення. · Узагальнення. · Домашнє завдання.
· Коротке повторення для актуалізації знань учнів і інструктаж учителя. · Самостійне виконання учнями контрольних завдань. · Оцінювання роботи учнів. · Перевірка домашнього завдання. · Актуалізація опорних знань учнів. · Подача нового матеріалу. · Закріплення. · Домашнє завдання. Останнім часом дуже зріс інтерес учителів до нових організаційних форм і структур уроків. Рух учителів-новаторів виник саме на цій основі. З'явилися нові типи уроків, основне завдання яких ― активізація пізнавальної діяльності учнів: · уроки занурення, · уроки взаємонавчання, · уроки "ділові ігри", · уроки – змагання, · уроки – консультації, · уроки творчості учнів, · уроки – твори, · комп'ютерні уроки · фізичні аукціони і т. п. У наведеній типізації уроків важко знайти певну генералізуючу ознаку. У ній відображене лише те, що вважається в цьому уроці новаторським. Усі напрацювання вчителів-новаторів потребують детального опрацювання і узагальнення. Не виключено, що більшість з цих уроків можна описати відповідно до існуючої системи класифікації і дидактичних правил.
3. У системі роботи вчителів фізики використовуються також організаційні форми, які не мають ознак уроків. Вони збільшують можливості вчителя для маневру, розширення арсеналу навчальної роботи. · Семінари. Учні готуються за заздалегідь складеним планом, опрацьовуючи різні літературні джерела. На занятті вони мають можливість не тільки викласти суть того чи іншого питання, але й співставити виклад його в різних статтях, висловити свої думки і погляди. Це сприяє розвитку інтелектуального потенціалу учнів, формуванню вмінь і навичок роботи з літературними джерелами. · Конференції. Форма, схожа з семінарами, але суттєво відмінна своєю масовістю і широтою проблеми. Конференція готується заздалегідь за складеним вчителем планом. Одночасно ведетеся агітаційна робота, випускаються інформаційні матеріали. · Практикуми. · Екскурсії. · Факультативи. Співпадіння назв деяких форм організації і методів навчання свідчить про необхідність подальшого більш глибокого вивчення цього питання.
|