Правила ефективного спілкування
- Будьте відкриті до співрозмовника й приймайте його таким, яким він є.
Під „прийняттям” К. Роджерс розумів приязне ставлення до людини, що має безумовну цінність, незалежно від стану, поведінки або почуттів.
- Спробуйте почути все повідомлення цілком.
- Ваша увага має бути й фізичною.
- Участь у спілкуванні має бути активною та відповідальною.
- Спостерігайте за невербальними реакціями партнера.
- Висловлюйтеся ясно.
- Говоріть від першої особи.
- Будьте уважним слухачем.
- Виявляйте емпатію.
Емпатія ― уміння бачити світ очима інших, розуміти його так само, як і вони...
Пам’ятки – інструкції щодо оптимізації пошуково – творчої діяльності учнів
Як виконувати фізичні досліди?
- Сформулювати мету досліду.
- Визначити оптимальні умови, необхідні для його проведення.
- Розробити принципову схему досліду, його технологічну карту.
- Обґрунтувати план проведення досліду, спосіб фіксації результатів.
- Зібрати установку для проведення досліду. Знати призначення, пристрій і принцип дії використовуваних приладів.
- Провести дослід (у разі необхідності кілька разів), зафіксувавши при цьому результати вимірів. Знати одиниці виміру фізичних величин, їх визначення.
- Під час проведення досліду враховувати сторонні фактори й усувати їхню шкідливу дію (чи зменшити). Уміти фіксувати результати вимірів, вибирати раціональний спосіб запису результатів вимірів, аналізувати результати вимірів, інтерпретувати їх.
- Зробити якісний і кількісний аналіз отриманих даних, зробити висновки досліду.
Як проводити спостереження з фізики?
- Усвідомити мету спостереження.
- Створити умови, необхідні для проведення спостереження, познайомитися з об’єктом спостереження.
- Поставити й сформулювати проблему, продумати види діяльності під час проведення спостереження.
- Провести спостереження (у разі необхідності кілька разів).
- Знайшовши побічні факти й фактори, врахуйте їх.
- Зафіксуйте результати спостереження, ретельно продумавши раціональний спосіб фіксації.
- Провести аналіз даних проведеного спостереження, установити зв’язки, систематизувати й узагальнити результати.
- Сформулювати висновки практичного й теоретичного характеру.
Як вивчати фізичні поняття?
- Чітке виділення розглянутої властивості чи об’єкта, певної сторони явища – якісний опис сутності (у чому вона полягає); показ спільності для групи однофазних предметів; доказ на досліді й теоретичне обґрунтування реальності його існування, необхідність поняття, що відбиває саме розглянута властивість.
- Вибір системи відліку, у якій відбуватиметься введення даного поняття і величин, що його характеризують. Скалярні це величини чи векторні? Як у цьому переконатися?
- Відшукання кількісної міри поняття. Міра дає спосіб кількісної оцінки поняття й у багатьох випадках може служити видовою ознакою визначення.
- Словесне формулювання визначення повинне містити найближче родове поняття, що показує, що дана величина характеризує й видові ознаки, якими можуть служити його міри назви.
- Умовна позначка і запис формули визначення.
- Визначення одиниць виміру. Приклади числових значень та їхнє визначення.
- Способи практичного виміру. За якою формулою (формулами) можна визначити? Зв’язок з якими величинами виражає формула?
- Зв’язок даної величини з іншими, власними характеристиками об’єкта та явищ, її математичне вираження, що показує від чого і як вона залежить. Зображення цих зв’язків графічно, діаграмами, емпірично, таблицями і т.ін.
- Межі застосовності поняття (вони можуть бути як якісними, так і кількісними).
- Практичне й теоретичне значення поняття.
Як вивчати фізичні явища?
- Показати явище, з’ясувати умови його виникнення і протікання на якісному рівні, установити в чому полягає його сутність. Підкреслити його об’єктивний характер, незалежність від інших знань про нього. Звернути увагу на необхідність його аналізу. До якого типу взаємодій належить дане явище? Які системи взаємодіють? У чому воно виявляється?
- Описати явище якісно, виділивши істотні сторони.
- Вибрати систему відліку, у якій буде проводитися аналіз явища. Для цього необхідно подивитися, як виглядає явище з погляду різних спостерігачів, у різних системах відліку. Визначити, який зв’язок величин виглядає простіше чи доступніше для експериментального опису.
- Увести кількісні характеристики окремих сторін явища, простежити за їх змінами в часі та просторі, установити їх взаємний зв’язок – особливі закономірності. Які моделі й уявні досліди використовуються під час пояснення явища?
- Провести аналіз закономірностей (законів), що описують явище, застосовуючи експериментальні й теоретичні засоби. Намагайтеся уявити закономірності за допомогою числових послідовностей, діаграм, графіків, аналітичних виразів, супроводжуючи свої міркування словесними описами і формулами.
- Установити взаємний зв’язок закономірностей (законів), що зображують явище, й отримати нові залежності і зв’язки теоретичним та експериментальним шляхом.
- Спробувати представити зображення явища в різних системах відліку, тобто порівняти їхні характеристики, числові значення, характер змін, закономірності (закони). З’ясувати, що залишається постійним, однаковим, а що змінюється і яким чином. Зробити відповідний висновок, аргументувавши його.
- Сформулювати сутність явища, застосовуючи різні засоби зображення, і спробувати узагальнити окремі закономірності в більш загальній формулі – теорії явища. Варто спробувати на основі цієї теорії явища дати пояснення окремим фактам.
- Перевірити відповідність теорії та одержаних у ході досліду даних.
- Показати наукове значення теорії явища, указавши на сильні та слабкі сторони, галузь застосування тієї моделі, що нею описується. Розкрити цінність її використання на практиці.
Як працювати з книгою?
|
Як вивчати фізичні поняття? |